ЛНУ ім.І.Франка
English version  
 
 

НОВИНИ ФАКУЛЬТЕТУ

 
Головне меню
Головна сторінка Iсторiя  та сьогодення Керiвництво Кафедри Лабораторії Магiстратура Аспiрантура Виховна робота Абітурієнтові Наукові видання Рада молодих вчених Прес-служба Iнститут екологiї  iнформацiї Творчий доробок студентів
 
Наші друзі
 

 
 


 

Знайомтеся, «Старий Лев»!

 

«Дорогі  друзі! Чи ви  вже  чули про Старого Лева, що  оселився  у княжому  місті Львові  –  

у затишній  мансарді, під дахом старовинної  кам’яниці за адресою:

місто Львів, площа Ринок, Четверта мансарда від Нептуна на захід,

угору скрипучими дерев’яними сходами за високими  різьбленими  дверима з  дзвінком…»

17 листопада студенти-третьокурсники разом з викладачем Зоряною Андріївною Величко (в рамках курсу «Менеджмент у видавничій справі») вирушили у місце, де народжуються книги. Теорія теорією, а живий, клопіткий процес «виношування» і містичної появи на світ книжкових ідей цікавив нас особливо. Тим паче, про все – з уст Мар’яни Савки, головного редактора одного з найуспішніших і найпрогресивніших сьогодні в українському книжковому бізнесі видавництв − «Видавництва Старого Лева».

Мандруємо на вулицю Лемківську. В цьому будиночку знайшов притулок, певно, не один поважний львівський лев. Царів звірят пильно охороняють за сімома замками: аби ввійти, промовляємо чарівні слова. Замість привітання − таке небанальне й значуще: «Зачекайте, будь ласка, − пані Мар’яна розмовляє по скайпу з дітьми із Слов’янська. Ми передали їм багато наших книг…»

Отож,  у «ВСЛ» першими нас зустріли книги. Про новинки видавництва і просто улюблені для колективу видання нам із непідробним запалом розповідала випускниця нашого факультету (журналіст і, водночас, керівник відділу комерційних видань) Юлія Тунік-Чорна. Ми торкалися дитинства, чарівного світу казок. Ми гортали «дорослих» Курта Воннеґута, Софію Андрухович, Юрія Винничука, Анджея Стасюка. Вже потім познайомились із творчим активом видавництва – надзвичайно привітними і відкритими молодими людьми. Так прикметно, що працюють вони тут же − серед книжкового різнобарв’я, у видавничій книгарні. Згодом, у просторій кімнаті для нарад, Юлія Тунік-Чорна захоплено оповіла про «життя» у видавництві, про переваги журналістської освіти, яка дає випускникові панорамність мислення, вміння бачити процеси, креативність у підході до будь-якої справи, поділилась творчими і професійними планами.

 Так приємно було навіть просто там бути: оглядати книги, торкатися, нюхати їх, усміхатися у відповідь приязним працівникам, уявляти собі бодай на мить, що ти й сам є або можеш стати частинкою цього маленького світу −  світу, де панує мистецтво слова.

«Знаєте, немає, мабуть, більш вдячних читачів, ніж ці діти зі Слов’янська. Повірте…» − так розпочинає імпровізований тренінг-розмову Мар’яна Савка. Недивно, що її слова про книгу як явище не тільки матеріальне, а й, насамперед, духовне, ціннісне, націєтворче звучать дуже переконливо. Про видавців і журналістів та їх завдання-місію в умовах жорстокої інформаційної війни з Росією… Вона добре знає, про що говорить. В її словах – правда.

Чарівна пані Мар’яна бере до рук маркер, підходить до дошки. І дві години поспіль жваво пише, малює, креслить нам секрети видавничого бізнесу. Усе, як є насправді, враховуючи всі тонкощі і суворі реалії. Глибоко, інтелектуально, відверто. Харизматично.

Отож, «Видавництво Старого Лева» − під егідою Мар’яни Савки (поетеси, автора дванадцяти книг, серед яких і дитячі, перекладача, громадської діячки) − успішно функціонує вже понад 12 років. За словами головного редактора, не завжди все було так гладко й просто – ложка дьогтю й тут знайшла собі місце. Але «все йде, все минає»... Від мрій, ідей − до справжнього успіху, як з’ясувалось , − не такий і величезний стрибок. Був би поштовх. Цим подихом-спонукою до дії для Мар’яни Савки (тоді ще журналіста газети «Поступ») стала натхненна розмова, своєрідний «телефонний роман»  з Дарією Цвєк − знаною авторкою кулінарних шедеврів. Так на світ з’явилась книга «Малятам і батькам», що стала першим дітищем видавництва. А далі..., а далі мед полився рікою.

Команда митців. 25 молодих креативних людей працюють сьогодні у «Видавництві Старого Лева». Колектив дружній, в цьому є й чимала заслуга керівництва, яке особливо дбає про ефективну організацію, структурованість роботи, постійно влаштовує тренінги для покращення рівня професійної майстерності, взаємодії у команді, вмотивованості. Їх ціль – не лише висока продуктивність виробництва, а й створення такої атмосфери, яка б зробила колег друзями, а роботу – святом.

Мар’яна Савка надихає. Не лише бізнес, робота, стабільний дохід, а ціле життя. Видавництво для неї є тією дитиною, яку вона плекає вже більше десятка років. А діти інколи приносять турботи, тому не раз довелось «влітати в копійчину», щоб поставити цю дитину на ноги, зробити самостійною, впевненою в собі. Тому сьогодні «Старий Лев» на ринку книговидання може ефективно конкурувати з видавництвами, стаж яких вдвічі, а то й більше, перевищує вік «ВСЛ». Схематичний аналіз українського книжкового ринку вражає: власниками левової частки вітчизняних видавництв є, на жаль, наші північні сусіди, які в боротьбі за читача ведуть власну агресивну економічну політику (зрештою, не тільки економічну).

 Тому темпи зростання «ВСЛ» (в усіх сенсах) таки вражають! Погляньмо лише на асортимент продукції! Серії книг: «Книги для малят», «Українська сила», «Казки Старого Лева», «Мумі-тролі», «Чотири лапи», «Читання для реготання», «Для дівчат», «Дивовижна країна Оз», «Дивовижні світи», «Класні історії», «Планета Чудасія», «Абетка успіху», «Зіркові історії успіху», «Поезія» тощо.

Фарба й полотно. Тільки поодинокі видавництва мають власні друкарні. Зрештою, друк – це ще один бізнес, який потребує великих капіталовкладень (лише одна друкарська машина коштує 1 млн доларів!). «Видавництво Старого Лева» довіряє свої книжки друкарням Харкова (проте в недалекому майбутньому справа дійде, ймовірно, й до Китаю).

За ширмою. Мар’яна Савка розкрила нам секрети успішного книговидавничого бізнесу. Три основних стовпи, на яких має триматися кожне видавництво, це СТРУКТУРА, СИСТЕМНІСТЬ, МАРКЕТИНГ. Важливо розвивати їх синхронно.

Структура має бут простою і дієвою. Важлива взаємодія і чіткий розподіл праці. Все просто: головний редактор (звісно, на чолі стоїть власник чи співвласники), підлеглі йому редактори відділів, літредактор, дизайнери, фотографи і т. д. Всі, хто причетний до творчого процесу, працюють і творять у взаємодії і субординації.

Системність. Кожна ланка відповідає безпосередньо за свою роботу. Немає працівників, яких неможливо замінити. Чітко налагоджений процес взаємодії й роботи над поставленими завданнями. «Видавництво Старого Лева» сьогодні у процесі відшліфування кожного сегменту власної системи. Як зауважує Мар’яна Савка, лише впливові, потужні видавництва співіснують із системністю.

Маркетингово-промоційний відділ. Маркетинг важливий на кожній стадії виробництва книги: від задуму, процесу втілення в життя – до безпосередньої реалізації. Маркетолог досліджує ринок продукції, попит на ту чи іншу літературу (зважаючи на аудиторію), вибудовує маркетингову стратегію. Промоція, реклама чи PR – те, без чого книги так і залишаться тліти на складах. Найдієвіша реклама − в інтернеті (через активний цікавий сайт, сторінки в соціальних мережах). Найефективніша промоція − виставки, креативні event-презентації, реклама про них у пресі й на радіо.

Чого лиш вартують креативні промоційні заходи «ВСЛ», як-от «гаражні» розпродажі (до речі, один з них, під назвою «Книги за життя», організували на допомогу українській армії), чи «прес-борщ» для журналістів (влаштований разом з холдингом емоцій «!FEST» − партнерами видавництва). Саме на останньому Мар’яна Савка оприлюднила свій маніфест «Українська книжка за рецептом борщу», в якому запропонувала інгредієнти успішної і поживної книги в Україні – це український автор, українська мова, український перекладач, ілюстратор, покупець. «Найкраще смакують рідні страви – книжки, приготовлені з національних продуктів».

Треба їсти, щоб жити. Зустріч з Мар’яною Савкою і «левами» завершилась. Це були дві години перебування в несподіваному часі і просторі − успішних українських людей, справ і духу. Натхненні безліччю професійних рецептів, ідей і вражень (а особливо думками про справжній український борщ) ми помандрували й до місцевої їдальні. «Лабораторія їжі» (так каже напис при вході) не лише дає змогу потішити шлунок, кишені, але й серце, бо мистецтво живе тут і на кухні. Модний інтер’єр, запашні страви, аромат яких зводить смакові рецептори з розуму, – ось воно, щастя ще в одному із своїх проявів. Пахне не лише смачними пундиками, а й молодістю, юнацьким запалом і... доброзичливістю.

Понад 30 нагород, переклади європейськими мовами, любов мільйонів читачів, шляхетна волонтерська й соціально спрямована робота, здобуті перемоги і тисячі ідей, які ще обов’язково знайдуть свої місця на ваших полицях… «Старий Леве», ми щиро раді знайомству!

Христина Вишивана, Зоряна Величко

Фото з Інтернет-мережі