ЛНУ ім.І.Франка
English version  
 
 

НОВИНИ ФАКУЛЬТЕТУ

 
Головне меню
Головна сторінка Iсторiя  та сьогодення Керiвництво Кафедри Лабораторії Магiстратура Аспiрантура Виховна робота Абітурієнтові Наукові видання Рада молодих вчених Прес-служба Iнститут екологiї  iнформацiї Творчий доробок студентів
 
Наші друзі
 

 
 


 

Урок дебатів на факультеті журналістики

 

На чергове засідання Дискусійного клубу факультету журналістики студенти запросили Олександра Сорбу – викладача-політолога, який також читає лекції з риторики. На зустріч, яка відбулася 18 лютого, прийшли представники різних курсів, аспіранти, а також студенти з інших факультетів.

Протягом лекції політолог розповідав про сім елементів публічного виступу, визначених ще Арістотелем. Зокрема, він звернув особливу увагу на людську пам’ять, зазначивши, що його турбує  свідоме безпам’ятство сучасного покоління: “На пам’ять тепер покладаються одиниці. Технічний прогрес звільнив місце в нашій голові від запам’ятовувань. Тепер запам’ятовувати – не модно”. Опісля розмірковувань Олександр Сорба давав деякі практичні поради — як приховати хвилювання, як викрити того, хто хвилюється, а також розповів, як ті, хто хвилюються, намагаються приховати свою нервовість. Згодом разом із аудиторією лектор обговорював принципи риторики в політичних ток-шоу, елементи відволікання уваги на Тб, створення образу оратора. “Знаю людей, які мають 100-відсотковий зір, але все одно носять окуляри. Якщо ви їх одягнете, то люди навколо сприйматимуть вас серйозніше, - вважає пан Сорба. - Проте, вас можуть підвести  руки – вони показують хвилювання. Аби не видати його, варто щось взяти. Підійде папка, ручка, але надмірна маніпуляція цими предметами знову ж таки видасть вас. Тому можна використати скріпку, бо вона маленька, - підсумував лектор. - Також не слід забувати про обличчя, тонус якого відіграє роль при бесіді. Його треба розминати.  Аби мати гарний голос, слід не вживати насіння, шоколад та каву», - вважає гість.

Лектор радив молодим журналістам час від часу перевіряти власні емоції, граючи в «показуху». Адже саме таким чином, на його думку, ми можемо зрозуміти, наскільки «неслухняним» є наше тіло, і як потрібно ще працювати над жестами. На закінчення Олександр Сорба зазначив, що журналіст має виробляти у собі стресостійкість. Він рекомендував кожному зафіксовувати свої ораторські вміння на камеру, а особливо фільмувати домашні тренування перед важливими виступами: Розкажіть на камеру свій виступ. Від «А» до «Я». І ви зрозумієте, наскільки він недосконалий. Скільки в ньому “недо”».

Отож, подаємо кілька корисних порад від Олександра Сорби, які знадобляться кожному ораторові:

1)    Ставтеся до промови, як до наукової роботи. Треба чітко розуміти яку саме мету ви переслідуєте своїм виступом, які завдання маєте виконати.

2)    Будуйте свою промову так, щоб вона не стомлювала. Наше завдання - стримати увагу аудиторії. Використовуйте фабульно-інтригуючий підхід. Тобто,  зумисно порушуйте природну плинність подій і, наприклад, почніть з фіналу, який може обурювати аудиторію. Тоді вона буде пильно слідкувати за розвитком подій хоча б тому, що людям буде цікаво дізнатися, що привело до такої шокуючої розв’язки.

3)    Уважно ставтеся до стилістики промови. Щоб створити цілісний образ, інколи мовцю необхідно вживати канцеляризми, архаїзми, діалектизми”.

4)    Подивіться якусь політичну програму (теледебати). Але з вимкненим звуком. Зіставте технічну сторону самоподачі мовця з цілісним сприйняттям його вербальної та невербальної мови”.

5)    Продумайте свій образ до деталей. Одяг, взуття, аксесуари повинні відповідати події, а вам у них має бути комфортно”.

6)    Навчіться поводитися з технічними  засобами. Міру професійності журналіста можна визначити за тим, як він тримає мікрофон. Так сказав ще Влад Лістьєв”.

7)    Слідкуйте за осанкою. Рівна спина лише сприяє народженню звуків і ви менш втомлюєте голосові зв’язки”.

8)    Спробуйте прочитати свою промову перед дзеркалом. Також можна використовувати відеокамеру. Це допоможе Вам побачити себе збоку і реально оцінити всі плюси і мінуси. Відкрийте свої недоліки і попрацюйте над ними”.

9)    Походіть на співбесіди по працевлаштуванню. Здобувайте досвід роботи у стресових ситуаціях. Роботодавці їх охоче Вам влаштують”.

Оксана Коваль, Мар’яна Болобан

Фото Марини Шуміліної